Inilah Fakta Kucing Yang Perlu Kamu Ketahui

Inilah Fakta Kucing Yang Perlu Kamu Ketahui
Kucing adalah hewan kesayangan Nabi Muhammad SAW. Baginda pernah memotong ujung jubahnya hanya kerana tidak mau membangunkan kucing yang sedang tidur di atas jubah baginda Nabi Muhammad SAW.
Kucing adalah mamalia yang paling banyak menghabiskan waktunya dengan tidur. Ia menghabiskan waktu untuk tidur selama 16 jam setiap hari. Yang berarti, seekor kucing yang berusia 7 tahun hanya bangun dan aktif selama 2 tahun saja.

30% dari masa berjaga kucing dihabiskan untuk membersihkan diri mereka sendiri.

Biasanya kucing menggigit kamu setelah mengusap perutnya, ia menggigit bukan kerana marah tetapi kerana ia menyukainya.

waktu hamil seekor kucing antara 58 hingga 65 hari. Kurang lebih 2 bulan.

Dalam dunia hewan, IQ kucing cuma berada dibawah chimpanze dan monyet.

kumis pada kucing sangat sensitif. Ia mampu mengenali perubahan tekanan udara sekecil mana sekalipun. Kemampuan ini membuat kucing bergerak di dalam suasana yang gelap.

Pasa saat kucing berusia 6 bulan, yang artinya setara dengan manusia yang berumur 10 tahun.

Di Indonesia, suara kucing sering ditulis dengan "Meong". Di Amerika pula, ditulis dengan "Meow". Di England, dengan "Miaow" dan di Jepun, "Nya".

Kucing termasuk hewan yang pembersih. Ia sering membersihkan diri (grooming) dengan menjilat seluruh badan. Air liurnya salah satu pembersih yang kuat dan juga suatu zat yang ada di manusia. Kadang-kadang kucing akan memuntahkan bebola rambut (hairball) yang telah terkumpul dalam perutnya.

Pada mata kucing mempunyai lapisan pemantul cahaya yang dinamakan Tapetum Lucidum menyebabkan mata kucing bersinar pada malam hari. Lapisan ini mampu menyerap cahaya 6 kali lebih kuat daripada manusia. hal ini membuat kucing dapat melihat dalam keadaan gelap gulita.

Kucing bisa bermimpi dan mengigau. Sama seperti manusia, kucing juga boleh kentut, dan pasti baunya juga tak kurang busuknya dari manusia "hehehehee". 

Kemungkinan untuk selamat jika jatuh dari gedung tinggi adalah lebih tinggi dari tingkat 20 daripada tingkat 7. Ini kerana kucing memerlukan waktu yang setara dengan 8 tingkat untuk menyedari apa yang terjadi selanjutnya, membetulkan posisinya yang sempurna untuk mendarat.

Semua kucing berjalan dengan menjinjit.

Terdapat lebih dari 500 juta ekor kucing di seluruh dunia dengan 33 jenis yang berbeda.

Kucing kesayanganmu mampu membaca mood kamu saat ini. ketika anda sedang bersedih atau tertekan, kamu juga akan merasakan hal yang kucing kamu lakukan seperti perilaku yang berbeda kerana mood kamu itu.


Dalam sekali melahiran kucing melahirkan 1-8 ekor anak. Setahun kucing mampu hamil sebanyak 2-3 kali.

Sepanjang hidup seekor kucing betina, ia mampu melahirkan lebih dari 100 ekor anak.

Pada 1952, seekor kucing bernama Dusty dari Texas mendapat Record  karena mempunyai lebih dari 420 ekor anak dengan kelahiran terakhir ketika ia berumur 18 tahun.

Jumlah kelahiran paling banyak pada jenis kucing adalah kucing Parsi bernama Bluebell di Afrika Selatan. Bluebell melahirkan 14 ekor kucing hanya dalam satu kelahiran dan semua anak-anaknya hidup.

Kucing memiliki 290 tulang di badannya dan otot sebanyak 517.

Kucing berperilaku paling aneh yang pernah direcordkan ialah seekor kucing betina bernama Mincho. Ia memanjat pohon di Argentina dan tidak pernah turun ke tanah sehingga ia mati 6 tahun kemudiannya. Dalam waktu itu, Mincho mampu beranak sebanyak 3 kali.

Suhu normal bagi badan kucing ialah 38,6 Celsius. Ini artinya suhu badan kucing lebih panas dari suhu badan manusia.

Semakin banyak kamu berbicara dengan kucingmu, semakin banyak juga kucingmu akan berinteraksi dengan kamu. Rajin-rajinlah mendekati si binatan yang comel ini.

Warna mata anak kucing akan beransur-ansur berubah seiring dia tumbuh dewasa.

Setelah dilahirkan, anak kucing tidak mampu mendengar dan melihat. Kucing dapat membuka matanya pada hari ke-5. waktiu untuk melihat dan mendengar paling awal pada usia 2 minggu. Ia mula berjalan-jalan sekitar berusia 20 hari.

Kucing menggesekkan badannya pada kucing lain atau manusia adalah untuk meninggalkan bau badannya sebagai tanda kekuasaannya.

Kucing sangat aktif pada sore hari, jadi jika ingin bermain dengan kucing, waktu yang tepat adalah sore hari.

95% pemilik kucing berbicara dengan kucing mereka.

Kucing sangat suka tempat yang tinggi. Naluri ini diambil diikuti oleh harimau dan harimau kumbang yang tidur di atas pohon.

Seekor kucing dewasa memiliki 32 batang gigi.

Orang Mesir Kuno mencukur bulu alis mereka sebagai tanda berduka atas kematian kucing kesayangannya.


Kucing mampu menghasilkan 1000 bentuk suara, sedang anjing hanya 10 bentuk suara saja.

Baca juga : 












Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Inilah Fakta Kucing Yang Perlu Kamu Ketahui"

Posting Komentar

close